zondag 11 november 2012

Les 4

Van eigen creatie tot lesfiche


Lesfiche plastische opvoeding
Knusser kan niet
 
Lesbegin 15’
Sfeerschepping
Richten op  A van de les
ð  Het affect dat we willen verkrijgen is knus, gezellig en liefelijk.
ð  Probleemstelling:
Hoe kunnen we iets dat ons angst aanjaagt omvormen naar iets dat we zouden willen knuffelen?

Inleiding

ð  Kunst- en beeldbeschouwing  



    §  O: Voorwerp dat je angst aanjaagt
  • A : liefelijk, knus
  • P: collage


Opdrachtformulering

  §  Hetgeen waar je het meeste angst voor hebt omvormen naar iets liefelijk aan de hand van het gebruik van stof e.d. Daarna iets heel liefelijk omvormen naar iets angstaanjagend aan de hand van een techniek naar keuze.

 
Lesmidden
Uitvoeringsfase 1: 
Achtergrond 
 
   

  • M: knipsels uit tijdschriften of stof dat de leerlingen hebben meegebracht, A4 blad
  • T : collage         
  • BA:
- Kleur: pastelkleuren
- Compositie: waar plaats ik wat?
- Textuur: het gebruik van stof


ð  Kunst- en beeldbeschouwing enkel gericht op P.



 Degas


ð  Demonstratie verduidelijkt de mogelijkheden van het materiaal, zowel technisch (T) als beeldend (BA) .



Uitvoeringsfase  2:
Voorwerp tekenen en uitwerken

  §  M: potlood, knipsels, stof, papier
  §  T: een soort van collage
  §  BA:
  - Kleur: pastelkleuren
  - textuur: het gebruik van stof
  

 
Leseinde
Evaluatie
Opruimen

Zijn de doelstellingen van de les bereikt? Hiervoor keer je terug naar de probleemstelling.
è  Productevaluatie
è  Procesevaluatie





Deze opdracht zet aan tot creativiteit omdat ze hun eigen fantasie mogen gebruiken. Ze moeten zelf
achterhalen welke aspecten aan het voorwerp hun juist angst aanjaagt en dit dan veranderen. Leerlingen die iets minder creatief zijn, kunnen toch ook tot een mooi resultaat komen. Ze leren dat je aan de hand van kleuren, textuur, vorm, e.d. een voorwerp al een heel ander gevoel kan laten oproepen dan het normaal doet.




Bronnen:

Degas. Pink Ballerina. Opgeroepen op november 11, 2012, op http://www.philhillart.com/Pink%20Ballerina.html.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten