Lesfiche plastische opvoeding
Knusser kan niet
|
||
Lesbegin 15’
|
||
Sfeerschepping
Richten op A van de les
|
ð
Het affect dat we willen verkrijgen is knus,
gezellig en liefelijk.
ð
Probleemstelling:
Hoe
kunnen we iets dat ons angst aanjaagt omvormen naar iets dat we zouden willen
knuffelen?
|
|
Inleiding
|
ð
Kunst- en beeldbeschouwing
§ O: Voorwerp dat je angst aanjaagt
|
|
Opdrachtformulering
|
§ Hetgeen waar je het meeste angst voor hebt omvormen naar iets liefelijk
aan de hand van het gebruik van stof e.d. Daarna iets heel liefelijk omvormen
naar iets angstaanjagend aan de hand van een techniek naar keuze.
|
|
Lesmidden
|
||
Uitvoeringsfase 1:
Achtergrond |
- Kleur: pastelkleuren
- Compositie: waar plaats ik wat?
- Textuur: het gebruik van stof
ð Kunst- en beeldbeschouwing enkel gericht op
P.
ð Demonstratie
verduidelijkt de mogelijkheden van het materiaal, zowel technisch (T) als
beeldend (BA) .
|
|
Uitvoeringsfase 2:
Voorwerp tekenen en uitwerken
|
§ M: potlood, knipsels, stof, papier
§ T: een soort van collage
§ BA:
- Kleur: pastelkleuren
- textuur: het gebruik van stof
|
|
Leseinde |
||
Evaluatie
Opruimen
|
Zijn de doelstellingen van de les
bereikt? Hiervoor keer je terug naar de probleemstelling.
è Productevaluatie
è Procesevaluatie
|
Deze opdracht zet aan tot creativiteit omdat ze hun eigen fantasie mogen gebruiken. Ze moeten zelf
achterhalen welke aspecten aan het voorwerp hun juist angst aanjaagt en dit dan veranderen. Leerlingen die iets minder creatief zijn, kunnen toch ook tot een mooi resultaat komen. Ze leren dat je aan de hand van kleuren, textuur, vorm, e.d. een voorwerp al een heel ander gevoel kan laten oproepen dan het normaal doet.
Bronnen:
Degas. Pink Ballerina. Opgeroepen op november 11, 2012, op http://www.philhillart.com/Pink%20Ballerina.html.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten